Kennissessie goederenlogistiek

 In nieuwsbericht

Save the date: Kennissessie Goederenlogistiek in ziekenhuizen op 2 november 2017

Wie goed om zich heen kijkt in een ziekenhuis ziet een grote diversiteit aan materialen in gangen, behandelruimtes, opslagruimtes of op andere plekken liggen. Medische instrumenten, voeding, linnen, kantoorartikelen, apparatuur, bloed en implantaten zijn maar een paar soorten materialen die dagelijks gebruikt worden in elk ziekenhuis. Ziekenhuizen kennen vaak hoge voorraden, maar grijpen ook regelmatig mis. Vaak is het geen speerpunt van de raad van bestuur, maar bijna iedereen in het ziekenhuis is dagelijks bezig met zoeken, verplaatsen of gebruiken van materialen.

In de afgelopen jaren wordt in toenemende mate onderkend dat een goede goederenlogistiek essentieel is voor ziekenhuizen. Vaak is een kleiner gebouw de aanleiding om zuiniger met voorraden om te gaan, maar ook de noodzaak om kosten efficiënt te werken én kwaliteit van zorg te verhogen, heeft het onderwerp op de agenda gezet.

Het goed organiseren van goederenlogistiek is best complex. De meeste ziekenhuizen hebben geen centrale afdeling of manager die logistiek integraal aanstuurt. Iedereen doet goederenlogistiek er zelf bij, vaak goed bedacht voor de eigen afdeling, maar niet efficiënt voor het ziekenhuis als geheel. De dynamiek en het specifieke karakter van de zorgprocessen maken het lastig om materialen en medische apparatuur op de juiste plaats, op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid bij de juiste patiënt te gebruiken. Het afstemmen van zorgprocessen op materiaallogistieke processen vraagt ook om goede communicatie tussen medisch en facilitaire professionals.

Inmiddels zijn er diverse ziekenhuizen die erin slagen om hun goederenlogistiek te verbeteren. Om praktijk kennis en ervaring hierover te delen, organiseert SQwin daarom voor de 2e keer een kennissessie over dit thema op 2 november a.s. Twee jaar geleden lag de focus op vraaggestuurde logistiek op de OK en CSA en dit jaar verbreden we dit naar optimalisatie van goederenlogistiek in het hele ziekenhuis. Een goede OK is belangrijk gezien de hoge materiaalkosten en de impact van falende logistiek. Maar zonder de rest van het ziekenhuis, kan ook een OK niet optimaal functioneren.

In de kennissessie presenteert een aantal ziekenhuizen hun ervaringen en resultaten op dit gebied. Onder het motto voor en door ziekenhuizen zal er ook volop gelegenheid zijn om onderling kennis uit te wisselen en ervaringen te delen. De kennissessie is vooral interessant voor (zorg)managers, teamleiders, coördinatoren, stafadviseurs en projectleiders van facilitair bedrijf en logistiek en zorgafdelingen, maar ook andere geïnteresseerden die over dit onderwerp mee willen praten, zijn van harte uitgenodigd.

Wanneer u belangstelling heeft om te komen dan kunt u zich aanmelden via een e-mail aan info@sqwin.nl onder vermelding van uw naam, de naam van de organisatie waarvoor u werkt, uw functie en e-mailadres. Meer praktische informatie, de locatie en het programma volgen over enkele weken. Aan deze sessie zijn geen kosten verbonden.

Het verslag van de vorige kennissessie over vraaggestuurd werken op het operatiecomplex kunt u hier lezen.

Recent Posts
Direct contact

Stuur ons een mail en wij nemen direct contact met u op.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search